پی اس پی چیست؟

PSP مخفف عبارت Payment Service Provider است که می توانیم آن را " شرکت ارائه دهنده ی خدمات پرداخت الکترونیک " ترجمه کنیم . PSP ها شرکت های ثالتی هستند که فرایند دریافت پول از مشتریان را برای کسب و کارهای آنلاین مدیریت می کنند.

در واقع شرکت های پرداخت الکترونیک ( که بزرگ ترین شرکت های حوزه پولی و مالی کشور هستند ) ، واسطی بین کسب و کارها و موسسه مالی ( بانک ها ) بوده و در فرایند های تبادل پول دخالت دارند.

این شرکت های پرداخت الکترونیک ، فرایند خرید کالا و جابه جایی دیجیتالی پول را ممکن می کنند.

اهمیت PSP

تجارت الکترونیک ( e-commerce ) بدون پرداخت اینترنتی از کار می افتد .

هر شرکتی که به نوعی با پرداخت های آنلاین از طریق کانال های دیجیتال سر و کار داشت باشد ، به سیستمی برای مدیریت پرداخت ها نیاز دارد.

چه بحث شرکت های PSP باشد و چه بحث پرداخت یارها ، این شرکت ها فرایند انتقال پول را ساده سازی کرده ، امنیت را بالا می برند و نرخ کلاهبرداری را به کم ترین میزان ممکن می رساند . به علاوه خدمات جانبی بسیاری را هم به مشتری هایشان ارائه می کنند.

اصلی ترین خدمات یک شرکت ارائه دهنده درگاه پرداخت مستقیم ، مدیریت تبادلات مالی اینترنتی و ارائه راهکار برای پرداخت های الکترونیکی است. اما موارد زیر هم بخشی از خدمات این شرکت ها محسوب می شود:

-ارائه دستگاه پوز

-ارئه درگاه پرداخت اینترنتی ( ipg )

-ارائه اپلیکیشن پرداخت

-شناسایی هرگونه کلاهبرداری و فیشینگ و جلوگیری از آن ها

-مدیریت داده های مالی

-مدیریت مبادلات مالی و بانکی ( معمولا بر اساس پول رایج شرکت )

-مدیریت مسائل مرتبط با تراکنش از طریق کارت های بانکی ، کارت های اعتباری ( Credit card ) ، کیف پول های دیجیتال ( که دو مورد آخر هنوز در سیسم بانکی ایران رایج نیستند. )