خطاهای متداول کارتخوان

بسیاری از فروشندگان و افرادی که با دستگاه‌های پوز سروکار دارند ، نسبت به مشکلات و ایرادات آن آگاه بوده و دفعات بسیار زیاد با ارورهای آن دست و پنجه نرم کرده‌اند . بررسی متداول ترین خطا های کارتخوان به ما در رفع کردن آسان تر آن ها کمک کرده و می تواند استفاده از این دستگاه را برای ما آسان سازد.

هدف ما در این مقاله نیز مطالعه ایرادات و خطاهای تداول دستگاه های کارتخوان است و قصد داریم تا با بررسی این نکات ، زمان استفاده سودمند خود از این لوازم را ، به بالاترین حد ممکن افزایش دهیم ؛ اما در ابتدا باید نسبت به این دستگاه ها اطلاعاتی هرچند ناچیز ، به دست آوریم.

دستگاه های کارتخوان و وظایف اصلی آن ها

دستگاه های کارتخوان در ابتدا به عنوان یک ابزار میانبر برای انتقال مبلغ از شماره‌ کارت های مختلف به یک شماره حساب ساخته و به بازار عرضه شدند . در ادامه قابلیت های بیشتری مانند دریافت موجودی و شارژ نیز به این دستگاه ها افزوده شدند.

دستگاه های کارتخوان برای فعالیت سالم ، به تائیدیه دو بانک مبدا و مقصد نیاز خواهند داشت و اینگونه انتقال پول می تواند به بهترین شکل ممکن انجام گیرد. از سوی دیگر ، دستگاه های پوز می توانند مسیر حرکت داده ها و پول ها را به ما نشان داده و وظیفه مانیتورینگ را نیز بر عهده بگیرند.

با توجه به نکات یاد شده ، تعداد خطاهایی که ممکن است در حین کار با دستگاه پوز رخ دهند ، کم نبوده و تک تک بخش های فعالیت این دستگاه می تواند دچار مشکل هایی گذرا یا حتی جدی شوند . در ادامه به بررسی برخی از آن مشکلات و ارورها پرداخته و سعی می کنیم تا بدین شکل ، مدت زمان خراب بودن آن را تا حد ممکن ، کاهش دهیم.

خطای GPRS S | یکی از متداول ترین خطاهای کارتخوان

این اخطار در میان خطاهای متداول کارتخوان ، بسیار شایع بوده و به جرئت می توان گفت بالای ۷۰ درصد از افرادی که با دستگاه های پوز فعالیت می کنند ، این اخطار را بارها مشاهده کرده اند . این خطا در مواقعی بروز پیدا می کند که سیم کارت دستگاه شما با مشکل مواجه شده باشد . عدم آنتن ‌دهی یا بروز مشکلاتی از سوی اپراتور ، می تواند از جمله دلایل بروز خطای GPRS S باشد . شما می توانید برای رفع کردن این مشکل سیم کارت خود را چک کرده و از سلامت آنتن دهی آن مطمئن شوید.

خطای ۶۵ دستگاه کارتخوان

همانطور که در بخش های قبلی به این مسئله اشاره کردیم ، برای انجام فعالیت و تراکنش توسط دستگاه های کارتخوان به دو بانک مبدا و مقصد نیازمند خواهیم بود . خطای ۶۵ زمانی رخ خواهد داد که بانک مبدا ، کارت مورد نظر با مسدود کرده باشد.

زمانی که با این خطا مواجه می شوید، باید این نکته را بدانید که کارت مشخص شده از هرگونه فعالیت منع گشته و شما برای فعال کردن دوباره آن باید به بانک مراجعه کنید. بعد از مشاهده این ارور نیازی به هیچگونه نگرانی نیست ؛ زیرا این خطا هیچگونه ارتباطی با دستگاه کارتخوان شما نخواهد داشت.

خطای ۹۷ دستگاه کارتخوان

این خطا مربوط به بروز مشکل در زمینه راه اندازی دستگاه کارتخوان خواهد بود . اگر با این ارور مواجه شدید ، بهتر است تا برای راه اندازی دوباره دستگاه کارتخوان خود اقدام کنید. اگر دستگاه شما با راه اندازی مجدد همچنان این مشکل را از خود بروز می ‌داد، زمان آن رسیده تا با شرکت‌های خدماتی و پشتیبان ها تماس بگیرید و نسبت به تعمیر کارتخوان خود اقدام نمایید.

خطای تمپر یکی از پر تکرار ترین خطاهای کارتخوان

این خطا را می توان در زمره خطاهای ترسناک مربوط به دستگاه کارتخوان قرار داد؛ زیرا بسیاری از افراد بعد از مشاهده خطای تمپر ، نسبت به خراب بودن دستگاه خود مطمئن خواهند شد. این برداشت کاملا غلط نیست ؛ خطای تمپر تنها زمانی خود را بر روی صفحه نمایشگر کارتخوان نشان می دهد که مشکلی در دستگاه وجود داشته باشد . این مشکل در برخی از مواقع سخت افزاری بوده و در بعضی موارد دیگر ، نرم افزاری است.

بهترین و ساده ترین راه برای رفع خطای تمپر ، این است که به افراد مجرب و تکنسین های حرفه ای مراجعه کنید . متخصصین می توانند با بررسی شرایط دستگاه شما و مطالعه دوباره خطاهای متداول کارتخوان ، نسبت به تعمیر آن اقدام نمایند .

متداول ترین خطاهای کارتخوان : کاغذ چاپ موجود نیست

نیازی به توضیح درباره این ارور نبوده و همه افراد به راحتی و با اولین نگاه ، می توانند متوجه مشکل شوند . بعد از مشاهده این ارور تنها کافی است تا رول کاغذ رسید دستگاه خود را خارج کرده و یک رول کاغذ کامل و سالم را در آن قرار دهید . اگر میزان تراکنش های شما در یک روز زیاد است ، در نتیجه بهتر است تا از قبل چندین رول کاغذ با خود به همراه داشته باشید و سریعا بعد از مشاهده این مشکل ، کاغذ دستگاه خود را شارژ نمایید.

تراکنش ناموفق

این اخطار بارها و به دفعات متعدد در میان کارتخوان‌ها قابل مشاهده است و در طول یک روز ممکن است شما چندین بار با آن مواجه شوید. دلایل مختلفی می‌توانند سبب بروز این مشکل شوند که دو مورد از اصلی‌ترین آن‌ها، خطای بانک مبدا و خطای بانک مقصد خواهد بود. خطای شاپرک، خطای کاربر و خطای کسب و کار نیز از جمله دلایل بروز این مشکل خواهند بود. برای رفع این مشکل اولین قدم یافتن دلیل اصلی بروز آن خواهد بود.

رمز دستگاه مسدود است

یکی از خطاهای متداول کارتخوان که از سوی صاحب دستگاه رخ می‌دهد ، ارور مسدود بودن رمز دستگاه خواهد بود . دستگاه های کارتخوان نیز درست به مانند بسیاری از دستگاه های دیگر از داشتن یک سیستم امنیتی بهره مند هستند و این مسئله سبب شده تا ورود به بسیاری از بخش های دستگاه ، نیازمند دانستن رمز باشد .

اگر شما رمز را ۳ مرتبه اشتباه وارد نمایید ، دستگاه به صورت خودکار به حالت قفل وارد شده و شما برای باز کردن این قفل و تغییر رمز ، باید به شرکت پشتیبانی کننده کارتخوان خود مراجعه کنید . بروز این مشکل می تواند دسترسی شما به تنظیمات مختلف دستگاه را محدود نماید .

جمع بندی

در نهایت و پس از کش و قوس های فراوان ، توانستیم تا به برخی از خطاهای متداول و رایج در زمینه دستگاه های کارتخوان رسیدگی کرده و روش های اصولی رفع آن ها را بیاموزیم . دانستن این نکات از زوایای مختلفی برای ما مفید خواهد بود و سبب می شود تا ما بتوانیم به درستی زمان مراجعه به دفاتر و مراکز پشتیبانی را تشخیص داده و برای هر ارور مختصری هزینه اضافی به خود تحمیل نکنیم.

به یاد داشته باشید که ارورهایی که در مقاله به آن ها اشاره کردیم ، تنها خطاهای متداول کارتخوان نبوده و ممکن است در برخی مواقع ، با ارورهای متفاوت تری نیز روبرو شوید.