دستگاه پوز چیست؟

تاریخچه دستگاه کارتخوان در ایران و جهان

اولین دستگاه پوز یا به اصطلاح صندوق فروشگاهی در سال ۱۹۸۱ میلادی توسط جیمز ریتی که صاحب یک رستوران در آمریکا بود، ساخته شد. مهمترین دلیلی که دستگاه پوز در آن زمان ساخته شد، جلوگیری از سرقت پول توسط پرسنل و کارکنان رستوران بود؛ چرا که صندوقدار برای دریافت وجه مجبور بود هر دفعه صندوق را باز و بسته کند و این به فشردن کلید صندوق فروشگاه نیاز داشت. کارخانه وریفون (Verifone) نیز از جمله اولین کارخانه‌ هایی بود که در سال 1983 میلادی شروع به تولید و عرضه دستگاه هایی کرد که شکل امروزی دستگاه های پوز را داشتند. از طرف دیگر جورج والنر نیز در سال 1982 میلادی اقدام به تولید دستگاه‌ های پوز کرد و سرانجام توانست در سال 1988 میلادی با شرکت آمریکن اکسپرس قراردادی در این رابطه امضا کند و دستگاه های خود را در شرکت ها و فروشگاه های آمریکایی به فروش برساند. مدتی پس از امضای قرار داد، جورج والنر وارد رقابت با شرکت آمریکایی وریفون شد. با تولید دستگاه های پوز، کارتخوان و یا به اصطلاح پایانه های فروشگاهی و عرضه آن ها به بازار، در نظام بانکداری تحول بزرگی ایجاد شد و به دنبال آن روش های جدیدی برای پرداخت وجه کالاها و خدمات بانکی ایجاد شد.

دستگاه پوز چیست؟

دستگاه های پوز، تراکنش ها را تسهیل می کند و به مشتریان امکان خرید و پرداخت هزینه ها در لحظه با کارت اعتباری را می دهد.  اغلب به عنوان یک پایانه فروشگاه داخلی در نظر گرفته می شود. با این حال ، سیستم های پوز مجازی نیز وجود دارند که اغلب برای خرید آنلاین استفاده می شوند.

به عبارت ساده ، دستگاه پوز به مجموعه ای از سخت افزارها و نرم افزارها گفته می شود که با انواع سیستم های پرداخت ، ارتباطات تلفنی و اینترنتی و سیستم های بانکی سازگار و در ارتباط بوده و امکان برداشت و انتقال خودکار مبلغ تراکنش ها از حساب خریدار به حساب مالک پایانه فروش را برای سیستم بانکی فراهم می کند.

انواع دستگاه های پوز به دلیل راحتی و سهولت استفاده به سرعت جایگزین صندوق های سنتی و قدیمی پول شده و آن ها را از رده خارج کردند . امروزه کمتر فروشگاهی را در سطح شهر و حتی روستاها پیدا می کنید که به یکی از انواع دستگاه پوز  مجهز نباشند.

دستگاه پوز مزایای بسیاری برای کسب و کارها به همراه دارد. برای مثال برخی از سیستم های POS سیار هستند، که امکان پرداخت هزینه خدمات و کالاها در محل مشتری (مانند درب منزل مشتری ، پای میز مشتری در رستوران و هر مکانی که مشتری از شما بخواهد) را فراهم می کنند.

پایانه فروش چگونه کار می کند؟

هنگامی که از یک کارت اعتباری برای پرداخت هزینه خرید خود استفاده می کنید ، دستگاه پوز ابتدا نوار مغناطیسی کارت شما را می خواند تا به اطلاعات پرداخت نظیر هزینه تراکنش و اطلاعات حساب مالک پایانه فروش و همچنین اطلاعات حساب شما دسترسی پیدا کند. این اطلاعات شامل شماره حساب بانکی ، شماره کارت ، موجودی کارت و مبلغ تراکنش است.

پس از بررسی موجودی کارت شما و پس از وارد کردن رمز کارت ، انتقال پول از حسابی به حساب دیگر انجام می شود . تراکنش ثبت می شود و رسید چاپی یا ایمیلی و پیامکی برای خریدار ارسال می شود . انواع مختلفی از پایانه فروش سیار و ثابت وجود دارند که هر کدام برای دسته ای از مشاغل مناسب هستند.

دستگاه های پوز ثابت اغلب برای رستوران های بزرگ و فروشگاه های زنجیره ای مناسب هستند ، در حالی که اکثر مشاغل متوسط و خرده فروشی از پایانه فروش سیار برای کشیدن کارت استفاده می کنند.

قیمت ، عملکرد و کاربر پسند بودن معیارهای مهمی برای خریداران سیستم POS هستند . در دنیای به هم پیوسته رو به رشد ، امنیت سیستم ها نیز بسیار مهم است.